شما اینجا هستید
بین الملل » طفره سخنگوی کاخ سفید از پاسخ به رفتار دوگانه بایدن در سفر به ریاض

به گزارش خبرگزاری زردیس به نقل از وبگاه آمریکایی کرادل، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در حال برنامه ریزی برای سفر به عربستان سعودی است و در عین حال کشورهای آمریکای لاتین را از شرکت در اجلاس سران قاره آمریکا با ادعای «نقض حقوق بشر» منع می‌کند.

همزمان «کارین ژان پیر»، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری صبح دوشنبه، ۶ ژوئن به خبرنگاران گفت که سفر برنامه ریزی شده «جو بایدن» به عربستان سعودی در راستای منافع ملی ایالات متحده خواهد بود.

این مقام آمریکایی در توجیه چرایی سفر بایدن به ریاض گفت: «اگر او تشخیص دهد که تعامل با یک رهبر خارجی به نفع ایالات متحده است و چنین تعاملی می‌تواند نتایجی را به همراه داشته باشد، این کار را انجام خواهد داد.»

پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، بایدن وعده داده بود که پادشاهی عربستان را به یک موضوع دست چندم و غیرمهم در روابط خارجی آمریکا تبدیل کند و از محمدبن سلمان، بابت قتل وحشیانه جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی-آمریکایی غرامت دریافت کند.

اما اکنون سفر بایدن به ریاض در زمانی انجام می‌شود که واشنگتن با افزایش فشار برای تسهیل بحران جهانی انرژی ناشی از تحریم‌ها علیه روسیه مواجه است.

در همین ارتباط نیز سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری صبح دوشنبه خود گفت: «تردیدی نیست که منافع مهم بین هر دو کشور مشترک است و رئیس جمهور پادشاهی عربستان سعودی را به عنوان یک شریک مهم در مجموعه‌ای از ابتکارات … هم در منطقه و هم در اطراف می بیند.»

در این نشست خبرنگاری از سخنگوی کاخ سفید پرسید که بایدن چگونه می‌تواند رابطه دوستانه با مردی را توجیه کند که برمبنای اطلاعات خود ایالات متحده او پشت شکنجه و تکه تکه کردن خاشقجی بوده است و در عین حال چندین کشور آمریکای لاتین را از شرکت در اجلاس سران قاره آمریکا به دلیل «نقض حقوق بشر» منع کرده است. با وجود طرح این پرسش، اما سخنگوی کاخ سفید به این سوال پاسخی نداد و گفت که این یک سوال «فرضی» است و افزود: «سفر به اسرائیل و عربستان سعودی در چارچوب دستاوردهای قابل توجهی برای مردم آمریکا و [آسیای غربی] صورت خواهد گرفت.»





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان