شما اینجا هستید
جامعه » سعید آقا علیزاده

  • استان: آذربایجان شرقی
  • حوزه انتخابیه: تبریز، اسکو و آذرشهر
  • شعار انتخاباتی: توسعه پایدار با آزادی اندیشه و تعامل

پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری زردیس با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

سعید آقا علیزاده یکی از داوطلبان نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است که در زیر روزمه کوتاهی از ایشان و پاسخ‌هایشان به سوالات مهر در دو بخش کشوری و استانی را می‌خوانید:

– دکتری تخصصی کامپیوتر و در طول ۱۸ سال سابقه دولتی در سطوح مختلف سازمانی از کارشناسی فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش تا رئیس اداره پژوهش و فناوری اطلاعات دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای (مرکز دختران تبریز) و استاد مدعو دانشگاه مشغول خدمت بوده است.

* مهم‌ترین آسیب کارکردی مجلس شورای اسلامی از نگاه شما چیست؟

عدم تخصص کافی و توهم همه دانی برخی از نمایندگان در حوزه وظایف ذاتی مجلس. عدم دسترسی به آمار دقیق از بخش‌های مختلف کشور و کار کارشناسی که باعث تصمیم گیری های غیرکارشناسی و نادرست در اکثر مسائل می‌شود. نداشتن نگاه خیرجمعی به تصمیمات مجلس و داشتن نگاه حزبی و گروهی.

*مجلس برای تقویت نقش نظارتی و تقنینی خود باید دست به چه اقداماتی بزند؟

باید توجه داشت که نقش نظارتی بر نقش قانون گذاری ارجعیت دارد. مجلس نباید با لابی‌گری و نگاه حزبی و با افراطی گری وارد ساز و کار نظارتی شود. باید با آگاهی و احترام به تنوع اندیشه‌ها و افکار و با رفتاری متعادل، قانون‌گرا و دقیق عمل نماید تا کشور در مسیر توسعه حرکت کند. در حوزه قانون‌گذاری نیز باید از سیاسی شدن مجلس جلوگیری کرده و به امر سیاست‌گذاری و ریل‌گذاری برای توسعه کشور پرداخته و از سیاست‌زدگی در قانون‌گذاری به دور باشد.

*نمایندگان چرا نباید اسیر تجمل‌گرایی شوند و برای پرهیز از این آسیب، چه اقداماتی ضرورت دارد؟

تجمل‌گرایی اولین قدم انحراف یک نماینده خواهد بود، نماینده‌ای که به تجمل‌گرایی تمایل دارد ناخودآگاه خود را وابسته گروه‌های قدرت یا ثروت نموده و دیگر نمی‌تواند خیرجمعی را در تصمیمات خود در نظر بگیرد لذا هر رأی را که در گلدان تصمیم‌گیری می‌اندازد، انحراف کشور از مسیر توسعه را موجب شده و باعث بروز فساد و رانت شده که نتیجه آن هم توسعه منفی، تورم، فاسد سازمان‌یافته و نارضایتی عمومی خواهد بود.

*همکاری و همراهی میان مجلس و سایر قوا و دستگاه‌ها چه تأثیری می‌تواند بر پیشرفت کشور داشته باشد؟ به نظر شما مهمترین تجلی‌گاه این همراهی و همکاری چیست؟

اگر نماینده مجلس به آزادی و تنوع اندیشه‌ها احترام بگذارد قاعدتاً تعامل بین قوی تنها راه اعتلای کشور خواهد بود. چنانچه شعار انتخاباتی اینجانب نیز “توسعه پایدار با آزادی اندیشه و تعامل است” که بیان کننده همه چیز در خصوص این موضوع است.

*مسؤولیت پذیری در قبال مردم موضوعی است که نمایندگان باید همواره به آن توجه داشته باشند. اگر نمایندگان از این مهم غافل شوند، چه پیامدهای منفی ایجاد خواهد شد؟

مجلس زمانی در رأس امور خواهد بود که نماینده مجلس، صدای موکلین خود باشد، اگر الان حرف از این است که آیا مجلس در رأس امور است یا نه؟ نشأت گرفته از همین موضوع بوده و یک نماینده اصلح و مؤمن به توسعه کشور باید در همه امور و شئون قانون گذاری و نظارت به این امر پایبند باشد. مجلس باید به تمام معنا مظهر تعامل گفتگوی فراگیر بوده و دستورات کار و اهداف و عملکرد خود را بصورت شفاف، دقیق و تخصصی اعلام و آن را در معرض نقد و گفتگوی جامعه قرار دهند، مردم با قوانین تصویب شده همدلی و همراهی بیشتری داشته باشند.

*مردمی بودن یکی از خصیصه‌های مهم هر نماینده باید باشد. یک نماینده چگونه می‌تواند این خصیصه را تحقق بخشد بدون آنکه در ورطه عوام‌زدگی و طرح شعارهای غیر واقع‌بینانه اسیر شود؟

یک نماینده باید یک کارگروه از افراد باتجربه و دلسوز که دارای تخصص‌های لازم در خصوص مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه هستند، تشکیل دهد. -یک راه ارتباطی و بستر مناسب که مردم بتوانند به راحتی نظرات و پیشنهادهای خود را در خصوص مسائل ارائه داده و نیز مشکلات خود را نیز عنوان و پیگیری کنند.(با این کار دیگر نیازی به ریخت و پاش‌های بی مورد و نیز تلف شدن وقت موکلین در صف دیدار با نمایندگان نخواهد گذشت.) باید یک گروه از مشاوران آگاه و عالم به مسائل کشور و دنیا را نیز برای اخذ مشاوره در حوزه‌های مختلف تصمیم‌گیری در مجلس، کنار خود داشته باشد. لذا نماینده محترم باید توانایی تعامل و کار با نخبه گان دانشگاهی و علمی- اقتصادی- تولید- کسب و کار و تجارت را داشته باشد.

* طبق قانون اساسی یک نماینده در قبال همه مردم ایران مسؤولیت دارد. برای تحقق این اصل مهم و جلوگیری از بخشی زدگی، باید چه مواردی مد نظر قرار گیرد؟

مشکل ما اعتقاد به جامعه کوتاه مدت بوده که باعث تصمیم‌گیری های مقطعی و بخشی شده و برنامه‌ریزی بلندمدت و کلان، نقش کمرنگی در سپهر سیاست‌گذاری کشور دارد، این رویه باعث بروز فساد و ایجاد جامعه فرصت طلب می‌گردد. لذا لازم است نماینده مجلس با اعتقاد به برنامه ریزی بلندمدت و لحاظ خیرجمعی، وظیفه خود را در قبال همه مردم به نحواحسن انجام دهد.

  • سوالات استانی:

* برنامه شما برای حل معضل حاشیه نشینی در شهرهایی نظیر تبریز چیست؟ با توجه به اینکه چیزی حدود ۱۰۰ هزار مسکن غیر مجاز در این کلان شهر ساخته شده است

مجلس باید با سیاست‌گذاری و تأمین بودجه برای تملیک زمین‌های مناسب برای ایجاد زیرساخت‌های لازم و نیز تصویب قوانین و استانداردهای سخت‌گیرانه و الزام‌آور برای ساخت و سازهای جدید این مشکل را مدیریت نماید.

پدیده حاشیه‌نشینی و مهاجرت‌پذیری شهر تهران یک مشکل قدیمی بوده و سابقه آن به انقلاب سفید دهه ۴۰ برمی‌گردد. لذا این معضلات راه‌حل کوتاه مدت نداشته و باید به ریشه مشکل توجه نموده و علت‌ها را حذف کنیم تا مشکلات مرتفع گردند. زمانی می‌توان مسأله حاشیه‌نشینی را حل کرد که برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها معطوف به علت‌های حاشیه‌نشینی باشد نه متکی به مکان‌های حاشیه‌نشینی. پس تنها می‌توان با ساماندهی و ارتقای وضعیت موجود، بهبودی حداقلی ایجاد نموده و با بسیج منابع و به رسمیت شناختن حاشیه‌نشینان از طریق ارائه زیرساخت‌های زیربنایی نظیر شبکه فاضلاب، آب‌رسانی و تأمین برق، شبکه جمع‌آوری و تفکیک پسماند، شبکه حفاظت از محیط زیست و ارائه خدماتی همچون مراکز فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، تولیدی و صنعتی آثار زندگی حاشیه نشینی را کم کرد.

* برنامه شما برای حل تنش آبی در حوزه کشاورزی استان چیست؟

مهمترین مشکل نگرشی ما در حل مشکلات، اتکا به منابع دولتی است. در حالی که مجلس می‌تواند با سیاست‌گذاری درست و عدم تعصب در قبال منافع بخش کوچکی از اقتصاد این مشکل را حل نماید. ۱. سخت‌گیری در استانداردهای خودرو سازی و بنزین مصرفی. ۲. تصویب تسهیل ورود تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نو دنیا ۳. گسترش و نوسازی ناوگان عمومی تهران با تصویب مشوق‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذارهای خارجی. ۴. تصویب قانون الزام تمام ادارات و سازمان‌ها به برقراری سرویس‌های ایاب و ذهاب برای کارمندان. ۵. نظارت بر اجرای دقیق قانون پاک.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان