شما اینجا هستید
جامعه » خدمات متنوع آستان قدس رضوی به زائران حرم مطهر رضوی ارائه می‌شود

به گزارش خبرگزاری زردیس، ایام شهادت امیرالمؤمنین علی (ع) و لیالی قدر است و گوشه و کنار بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) با نصب کتیبه‌های مناسبتی و پرچم‌های مشکی سیاهپوش عزای علوی است، در این میان تمهیدات ویژه‌ای از سوی حرم مطهر رضوی به منظور میزبانی شایسته از خیل گسترده محبان خاندان عصمت و طهارت (ع) در مراسم پرفضیلت لیالی قدر و سایر مراسم‌های مذهبی این آستان مقدس اتخاذ شده است.

آماده‌باش بیش از ۶۰ پایگاه اورژانس

در راستای حفظ سلامتی و آرامش زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت رضا (ع) در شب‌های قدر، ۲۰ پایگاه ثابت فوریت‌های پزشکی و بیش از ۴۰ پایگاه سیار با همکاری تیم‌های واکنش سریع در اماکن متبرکه رضوی آماده خدمات‌رسانی به بیماران اورژانسی زائر و مجاور هستند.

همچنین شاهد فعالیت دو بیمارستان سیار در جوار حرم مطهر حضرت رضا (ع) و استقرار افزون بر ۴۰ دستگاه آمبولانس و ۵ دستگاه موتورلانس در این شب‌های پرفضیلت در اماکن متبرکه رضوی هستیم. بیماران در صورت نیاز برای دریافت خدمات تکمیلی پزشکی با آمبولانس‌های مستقر در اماکن متبرکه به بیمارستان‌های سطح شهر مشهد منتقل می‌شوند.

آماده‌باش نیروهای فوریت‌های پزشکی حرم مطهر رضوی با همکاری نهادهای مختلف همزمان با برگزاری مراسم معنوی شب‌های قدر در این آستان مقدس آغاز می‌شود و تا یک ساعت پس از پایان این مراسم ادامه خواهد داشت.

فعالیت بیش از ۳۰ دفتر امانات

همچنین بیش از ۳۰ دفتر امانات وسایل و امانات نقدی و اشیای ارزشمند حرم مطهر رضوی طبق ضوابط موجود در شب‌های قدر آماده ارائه خدمات به زائران و مجاوران است.

دفاتر امانات وسایل در ورودی‌های اصلی و فرعی سطحی و زیرسطحی حرم مطهر از جمله پارکینگ ۳ و ۱، آماده خدمات‌رسانی به دلدادگان دور و نزدیک امام هشتم (ع) و دریافت وسایل آنان اعم از کیف و چمدان است.

دفاتر امانات نقدی و اشیای ارزشمند نیز در مبادی ورودی اصلی و صحن‌های مرکزی انقلاب اسلامی، آزادی و جمهوری اسلامی و رواق دارالحجه حرم مطهر، آماده دریافت و استرداد وجوه نقد، طلاجات، مدارک و سایر اشیای ارزشمند زائران و مجاوران است. ارائه خدمت شارژ تلفن همراه، یکی دیگر از خدمات این دفاتر به شمار می‌آید.

ارائه خدمات صندلی چرخدار و زائربر

بخش صندلی چرخدار و زائربر حرم مطهر رضوی نیز در شب‌های قدر آماده خدمات‌رسانی به محبان سالمند و کم‌توان حضرت ثامن الحجج (ع) در راستای تسهیل تشرف آنان به حرم مطهر است. خدمات صندلی چرخدار این بخش در دو حوزه «گشت سیار» با بهره‌گیری از ظرفیت خادمیاران و حوزه «امانی» ارائه می‌شود.

زائران برای استفاده از خدمات حوزه امانی می‌توانند به ۸ دفتر تحویل صندلی چرخدار امانی واقع در ورودی‌های باب الرضا (ع)، باب الجواد (ع)، غدیر، شیخ طوسی، شیخ طبرسی، نواب صفوی و پارکینگ‌های ۳ و ۱ مراجعه کنند.

زائربرهای برقی نیز متناسب با پیک جمعیت در ۶ محور «باب الرضا- صحن کوثر»، «باب الجواد – صحن غدیر»، «خیابان آیت‌الله واعظ طبسی»، «رینگ شیخ طوسی»، «رینگ شیخ طبرسی» و «رینگ نواب صفوی» در حرم مطهر به زائران و مجاوران خدمت می‌کند.

فعالیت دفاتر پیداشدگان و خدمات مادر و کودک

با توجه به گستردگی اماکن متبرکه رضوی و همچنین حضور میلیونی زائران و مجاوران در مراسم شب‌های قدر حرم مطهر، ممکن است بعضی از زائران به ویژه سالمندان و کودکان در حین حضور در این مراسم اعضای خانواده خود را گم کنند. در این شرایط دفاتر پیداشدگان مکان امنی برای این گروه از زائران است.

دفاتر پیداشدگان در صحن‌های انقلاب اسلامی، آزادی، کوثر، مسجد گوهرشاد، رواق‌های دارالحجه و حضرت زهرا (س)، رینگ‌های شیخ طوسی و شیخ طبرسی و باب الرضا (ع) فعالیت دارد.

همچنین ۵ دفتر پیداشدگان علاوه بر خدمات مذکور، ارائه خدمات ویژه مادر و کودک اعم از امکان استراحت و شیردهی به کودک، تعویض لباس و تعویض پوشک کودک را به بانوان زائر و مجاور این آستان مقدس برعهده دارند. این خدمات در حال حاضر در دفاتر صحن‌های انقلاب اسلامی، آزادی، کوثر، شیخ طوسی و باب الرضا (ع) ارائه می‌شود.

پاسخگویی دفتر مرکزی اشیای پیداشده

در این میان، دفتر مرکزی اشیای پیدا شده حرم مطهر رضوی در ابتدای ورودی باب الجواد (ع) در صحن پیامبر اعظم (ص) نیز در باجه‌های مختلف آماده پاسخگویی به صاحبان اشیای گمشده در لیالی قدر در این آستان مقدس است.

اشیا و وسایل شخصی زائران و مجاوران که ممکن است در گوشه و کنار این آستان مقدس همچون صحن‌ها، رواق‌ها و وضوخانه‌ها جا بماند، توسط خادمان یا زائران به این دفتر تحویل داده می‌شود. سپس این وسایل توسط کارشناسان بخش نگهداری اشیای پیدا شده بررسی و طبقه‌بندی شده و اطلاعات آن‌ها در سیستم‌های مربوطه ثبت می‌شود.

فرش‌آرایی حداکثری

فرش‌آرایی صحن و سرای رضوی در شب‌های قدر نیز به صورت حداکثری با توجه به حضور پرشور زائران در حرم مطهر و شرایط آب و هوایی در صحن‌های مرکزی و پیرامونی، بست‌ها و حریم حرم انجام می‌شود. خدمات تنظیف و غبارروبی فرش‌ها نیز با توجه به نیاز به طور منظم در این ایام صورت می‌گیرد.

از تنظیف مستمر تا تهیه اقلام مصرفی

خدمات تنظیف و بهداشتی بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج (ع) در مراسم پرفضیلت شب‌های قدر نیز به طور مستمر و منظم با توجه به حضور پرشور زائران و مجاوران در این مراسم انجام می‌شود.

همچنین به منظور میزبانی شایسته از شیفتگان اهل بیت (ع) در این مراسم پرفیض حرم مطهر، در مجموع یک میلیون و ۲۰۰ هزار بطری آب معدنی تهیه شده است که در شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان بین زائران و مجاوران در اماکن متبرکه توزیع می‌شود.

تمهیدات لازم در خصوص تأمین و توزیع سایر اقلام مصرفی همچون لیوان یک بار مصرف، مُهر نماز، صابون مایع و… نیز در این آستان مقدس اتخاذ شده است.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان