شما اینجا هستید
اقتصاد و بازار » رکورد ۱۳ ساله شکست/ فارس سال گذشته ۱۰ درصد گندم کشور را تولید کرد

به گزارش خبرگزاری زردیس، مجتبی دهقان‌پور در آئین تجلیل از ۱۵ گندمکار، آسیابان و نانوای برتر و پیشکسوت حوزه نان استان فارس در روز ملی گندم و نان به تبیین دستاوردهای این سازمان در حوزه آرد و نان پرداخت و گفت: شعار سال مدنظر رهبر معظم انقلاب یعنی «جهش تولید با مشارکت مردم» با استفاده از تمام ظرفیت‌های علمی، فنی، آموزشی و ترویجی و با مشارکت تولیدکنندگان و با رویکرد حفظ منابع پایه به محقق خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به اجرای طرح افزایش نفوذ دانش در واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: این طرح برای اولین بار در کشور در مهرماه سال ۱۴۰۰ در استان فارس آغاز شد و در راستای آن از ظرفیت تمامی کنشگران بخش کشاورزی اعم از بخش خصوصی، تعاونی‌ها و مراکز تحقیقاتی و بخش دولتی استفاده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: رویکرد این طرح بحث مساله‌یابی و مساله گشایی است و اینکه کمک کنیم تولید در واحد سطح افزایش پیدا کند و در کنار آن به این موضوع توجه کنیم که با توجه به محدودیت منابع آب و خاک در استان فارس تلاش کنیم روش‌های کاشت، داشت و برداشت ما به سمت بهبود و بهسازی حرکت کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به توفیقات این استان در زمینه تولید گندم نیز اشاره کرد و افزود: سال گذشته با همت تولیدکنندگان و همکاران عزیزمان بعد از ۱۳ سال موفق به تولید بالغ بر یک میلیون تن گندم شدیم و حدود ۱۰ درصد از میزان گندم تولیدی کشور را به خود اختصاص دادیم.

وی اظهار کرد: در راستای اقدامات علمی، تحقیقاتی و آموزشی نیز اقدامات شاخصی انجام دادیم و سعی ما بر این است که میزان تولید را طوری مدیریت کنیم که متناسب با آن بتوانیم نقش آفرینی در اقتصاد کشور داشته باشیم.

دهقان‌پور خاطر نشان کرد: در پی آن هستیم که با بهره‌گیری از روش‌های به زراعی، از طریق تغذیه و بازنگری در روش‌های کاشت و استفاده از ارقام پرمحصول و مقاوم به شرایط خشکسالی و در بحث برداشت گندم استفاده از کمباین‌های تنظیم شده و ارائه آموزش‌های لازم به بهره برداران، تولید در واحد سطح را افزایش بدهیم.

دهقانپور در پایان گفت: میزان گندم مصرفی استان فارس در هر ماه حدود ۵۰ هزار تن گندم است که حدود ۴۲ هزار تن آن تبدیل به آرد می‌شود و از این میزان نیز حدود ۳۲ هزار تن به مصرف خبازی‌ها می‌رسد و مابقی برای مصارف روستایی و عشایری و سایر صنوف مربوط به حوزه نان استفاده می‌شود.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان