شما اینجا هستید
اقتصاد و بازار » اما و اگر ها در اعلام نرخ تضمینی گندم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی زردیس،

  “اسفندیاری‌پور” مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی میهمان مدعو در گفتگو با تیتر امشب گفت: در کشور ما ۱۵۰ روز فرصت برداشت گندم وجود دارد و فرصت مناسبی برای استفاده از ماشین آلات در برداشت گندم وجود دارد. تولید گندم هم امسال از روند خوبی برخوردار بوده است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی افزود: بر اساس قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی سال ۱۳۶۸، قبل از شروع سال زراعی جدید (اول مهر)، قیمت خرید گندم باید اعلام شود.

“سیدجواد ساداتی‌نژاد” رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس هم به اهمیت استراتژیکی گندم اشاره کرد و گفت: طبق قانون آخر شهریور ماه هر سال قیمت تضمینی گندم اعلام می شود و اگر قیمتی که اعلام می شود با هزینه واقعی کشت آن برابر نباشد،(سال آینده) کشت و تولید گندم دچار چالش می‌شویم و نیاز به واردات گندم خواهیم داشت.

او افزود: زمان اعلام قیمت تضمینی گندم، مبلغ خرید و زمان پرداخت مطالبات کشاورزان در تصمیم گیری کشاورزان برای کشت گندم مهم است.

ساداتی‌نژاد افزود: شورای اقتصاد باید قیمت گندم را به موقع و عادلانه اعلام کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: از 9 نفر تعیین کننده شورای اقتصاد سه نفر از کشاورزان و بخش غیر دولتی اند که تعیین کننده قیمت واقعی گندم را اعلام می کنند. وی از دولت درخواست کرد نرخ تضمینی گندم بر اساس مصوبه جدید از شورای قیمت گذاری تعیین شود تا رضایت گندمکاران هم بدست آید.

“شهرام شاهین‌فر”، عضو هیات مدیره بنیاد گندم‌کاران هم گفت: با توجه به الگوی کشت و اعلام به موقع قیمت تضمینی گندم در زمان مناسب، می‌توان تصمیمات بهتری گرفت.

شاهین‌فر با بیان اینکه در چند سال اخیر قیمت تضمینی گندم با تاخیر اعلام شده است، افزود: در قدم اول برنامه ریزی کشت باید بر اساس یک الگوی مدون باشد.

عضو هیات مدیره بنیاد گندم‌کاران گفت: قانون تمرکز در سال 91 در مجلس تصویب شد اما عملا اجرا نمی شود.

کارشناس اقتصاد کشاورزی در ارتباط تلفنی از فرایند تعیین نرخ تضمینی گندم گفت و افزود: در قانون نرخ خرید تضمینی مجلس شورای اسلامی قانونگذار نرخ را بر اساس هزینه های واقعی تولید، سود متعارف، نرخ تورم سالیانه و نرخ مبادله بخش کشاورزی در داخل و خارج تعیین می کند.

مهدی سروی افزود: در هفت سال اخیر فقط در یک مورد موارد تعیین کننده تعین نرخ تضمینی قیمت لحاظ شده است.

در صورتی که امسال قیمت مناسبی برای گندم تعیین و آن را به موقع اعلام نکنند تولید این محصول استراتژیک با چالش مواجه می‌شود.

منبع: irinn
وبسایت تحلیلی خبری زردیس





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان