شما اینجا هستید
تاریخ » درس‌ها و نکته‌ها از روزهای دفاع مقدس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی زردیس،

سردار سرتیپ پاسدار علی فضلی معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: سال 59 قبل از آغاز رسمی جنگ کشور درگیر دشمن بود و حدود 336 بار مرزهای ایران اسلامی را دشمن بعثی نقض کرد و قریب به هزار شهید قبل از آغاز جنگ در شهریور 59 تقدیم شد.

او افزود: در منطقه سومار به کمک فرمانده گروهان ژاندارمری که مسئولیت 13 پاسگاه مرزی را داشت می رفتیم. در این 13 پاسگاه با جغرافیای منطقه آشنا شدیم. درگیری بیشتر در پاسگاه های مرزی بود و چند روز قبل از آغاز رسمی جنگ تحرکات دشمن را شناسایی ها می دیدیم اما کسی نسبت به شروع جنگ باور نداشت.

سردار سرتیپ پاسدار علی فضلی گفت: تصمیم گرفتیم گزارشی را به محضر رهبر انقلاب اطلاع دهیم و مشاهدات خود را به گزارش چندصفحه ای تبدیل کردیم و در تهران مسئول حفاظت بیت امام نیز برای دیدار امام هماهنگی کردند که نسخه ای برای امام و نسخه ای برای بنی صدر تهیه کردیم نسخه ای هم به مرحوم آیت الله منتظری بنابر اعلام تکلیف تهیه کردیم.

صبح روز 31 شهریور که عازم سومار شدیم آغاز رسمی جنگ اعلام شد. نیروی مقتدر هوایی جمهوری اسلامی و قرارگاه پدافند مستقر بودند و بعد از تمهیدات لازم عصر به سومار رسیدم که نیروها از سومار به سمت شهر گچسر به عقب برگشته بودیم.

او درباره تصمیم گیری های زمان جنگ گفت: در دفاع مقدس ساختارها بر اساس دفاع همه جانبه تعریف شده بود. در هیچ عملیاتی تصمیم شخصی گرفته نشد به طور مثال در عملیات بیت المقدس که از مهمترین عملیات های دوران دفاع مقدس است ارتش معتقد بود باید از خرمشهر وارد شویم و سپاه معتقد بود باید از نقاط ضعیف تر وارد شویم که در نهایت نظر سپاه پذیرفته شد. درعملیات تکه ارام آرام حمله به دشمن شروع شد و عرصه بر دشمن تنگ شد. محاصره از اردیبهشت آغاز شد تا در سوم خرداد خرمشهر آزاد گشت.

او گفت: همه عملیات ها سختی خاص خود را داشت و نمی توان گفت کدام عملیات سخت تر بوده است. مثلا عبور از رودخانه اروند نیاز ه کد شناسایی و رسیدن به طرف دیگر اروند بود که سپاه توانست به آن دسترسی پیدا کند.

در عملیات کربلای 5 فاصله با دشمن 3 کیلومتر گل و لای وباتلاق بود. دفاع از دژ مهم بود.به دلیل نزدیکی بصره باید از موانع گوناگون عبور می کردیم.

وبسایت تحلیلی خبری زردیس





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان