شما اینجا هستید
تاریخ » دهه٩٠ دوران درخشان احداث موزه در فارس است/اکثرموزه ها موزه نیستند

به گزارش خبرنگار زردیس، سیروس کمالی سروستانی پیش از ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: ساخت موزه در استان فارس در دهه ٩٠ خورشیدی بیش از هر زمان دیگری رونق یافت به گونه‌ای که در این مدت بیش از سایر زمان‌ها موزه در فارس ایجاد شد.

وی اضافه کرد: یکی از اصلی ترین مشکلاتی که موزه‌های استان فارس با آن مواجه اند این است که جامعه هدف موزه‌های استان تمایل چندانی به مراجعه به موزه و بازدید از این مناطق ندارند که از این مشکل می‌توان به عنوان اصلی ترین چالش موزه‌های استان نام برد.

کمالی سروستانی تاکید کرد: تمامی موزه‌های که در فارس تولید شده است دارای شرایط مناسب و استاندارد موزه نیستند و امید است که اگر موزه منطقه‌ای و باغ موزه مشاهیر ایران و جهان به سرانجام برسد شاهد تحول در موزه سازی در استان فارس باشیم.

به گفته وی تنها ٢ درصد از موزه‌های که در فارس مستقر است شرایط لازم برای موزه را دارند و ٩٨ درصد از موزه‌های که اکنون در استان دایر است شرایط اساسی و استاندار موزه را ندارند.

مدیرمرکز اسناد فارس متذکر شد: فارس با دارا بودن پتانسیل‌های مختلف در حوزه قرآن و اینکه به تعبیر رهبری سومین حرم اهل بیت است اما تاکنون هیچ موزه قرآنی نداشته و این مهم یکی از اصلی ترین نقاط ضعف فارس در حوزه موزه به حساب می‌آید.

او ادامه داد: فارس مشاهیر بزرگی همچون حافظ و سعدی را در خود داراست اما در این بخش نیز موزه حافظ و سعدی هنوز ایجاد نشده است.

به گفته کمالی سروستانی در دهه ٩٠ خورشیدی در استان فارس بالغ بر ٢٩ موزه تأسیس و ایجاد شده است که این میزان موزه سازی از دهه‌های قبل بسیار بیشتر است.

وی تاکید کرد: استان فارس هنوز نتوانسته جایگاه پیش از انقلاب را در ساخت موزه کسب کند زیرا پیش از انقلاب ١۴ درصد از موزه‌های کشور در فارس مستقر بود و اکنون تنها ٧ درصد از موزه‌های کشور در فارس دایر است این در حالی است که فارس اولین استان کشور پس از تهران است که موزه در آن احداث شد.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان