شما اینجا هستید
تاریخ » نیروی هوایی نبود، تهران شش روزه فتح می‌شد

به گزارش خبرگزاری زردیس، آیین رونمایی از کتاب «بلندای آسمان وطن» شامل خاطرات خلبان آزاده جانباز امیر سرتیپ «قاسم محمدامینی» جانشین اسبق نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی با حضور سردار محمدقاسم ناظر مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، امیر سرتیپ قاسم محمدامینی راوی کتاب، امیر سرتیپ خلبان علیرضا رودباری رییس دفتر مطالعات راهبردی نیروی هوایی ارتش، امیر سرتیپ سیدرضا پردیس فرمانده اسبق نیروی هوایی ارتش، سردار نادر ادیبی رییس سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت، علی‌اکبر شیروانی مدیر انتشارات سوره مهر و میر عمادالدین فیاضی نویسنده اثر امروز سه شنبه ۲۴ بهمن در تالار هویزه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در این مراسم کلیپ «کمان ۹۹» که بخش‌هایی از مجاهدت‌های نیروی هوایی ارتش در عملیات کمان ۹۹ را به تصویر می‌کشد نیز رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم امیر خلبان رودباری گفت: این مراسم از سه جهت حائز اهمیت است. عموماً نماد توسعه و پیشرفت هر کشوری میزان اهمیت دادن کشور به کتاب است. چنانچه خداوند به قلم قسم یاد کرده و بیش از هزار بار کلمه علم و علم‌آموزی در قرآن بیان شده است. عموماً رمز شهرت و ماندگاری تمدن‌ها، کتاب است. از طرفی میزان جرم و جنایت که در کشورها اتفاق می‌افتد بسته به میزان مطالعات آن مردم است. ما در ایران به دنبال ایجاد تمدن نوین فرهنگی هستیم. اگر ما فرهنگی ماندگار از ایران کهن داریم، به خاطر همین کتاب است. پس این کتاب هم برای آیندگان حائز اهمیت است.

وی افزود: امیر سرتیپ قاسم محمدامینی از افراد واقعی در جنگ، در دوران اسارت و در دوران مدیریت خودش بود. وقتی ما از نیروی هوایی صحبت می‌کنیم، بخشی از حجم زیاد آن را درک می‌کنیم. می‌توانیم بگوییم اگر نیروی هوایی نبود، تهران شش روزه فتح می‌شد. هیچ عملیاتی در جنگ پیروز نمی‌شد مگر اینکه نیروی هوایی در آن عملیات نقش به سزایی داشت. تمدن ایران برابر با تاریخ بشریت است. غنی‌ترین و عمیق‌ترین تمدن‌ها مدیون تمدن ایران است. نابود کردن خانواده، آموزش و عدم معرفی قهرمان‌ها در انحلال تمدن‌ها نقش دارند.

در ادامه این مراسم امیر سرتیپ پردیس گفت: نیروی هوایی باید نیروهای مهاجم عراق را زمین‌گیر می‌کرد. ما در طول مرزهای جنوبی و غربی با تهاجم شبانه روز دشمن را زمین‌گیر کردیم. دشمن اصلاً تصور نمی‌کرد که نیروی هوایی بتواند در جنگ شرکت کند. بارها پیش می‌آمد که ما یکسره گشت‌هوایی انجام می‌دادیم و بارها پیش آمده بود که دو سه بار سوخت‌گیری می‌کردیم تا بتوانیم گشت‌هوایی موفقی داشته باشیم.

فرمانده سابق نیروی هوایی افزود: با فرمان امام خمینی (ره)، نیروهای هوایی به موقعیت‌ها می‌رفتند و عملیات‌ها رو انجام می‌دادند. در فروردین ۷۱ بود که همه خلبانان جمع شدند و قرار بود هر پنج دقیقه یک بار پروازی انجام شود و عملیات را انجام دهند. خلبان محمدامینی در همین عملیات به اسارت درآمدند.

امیر سرتیپ محمدامینی از سخنرانان دیگر این مراسم گفت: امروز خاطرات زیادی برای من زنده شد. من معاون پرواز امیر پردیس بودم. معمولاً فرماندهان در عملیات‌ها شرکت نداشتند اما امیر پردیس در عملیات‌ها می‌آمد. زمانی که اسیر شدم، خدا را شکر می‌کردم که امیر پردیس با آن جایگاه به اسارت درنیامده است. بعد از آزادی هم امیر پردیس به من لطف داشت و مجدداً من را به‌عنوان معاون عملیات انتخاب کرد.

وی افزود: تصمیم گرفتم خاطراتم را بنویسم چرا که این مسائلی که بر من گذشته، می‌تواند برای آیندگان اثرگذار باشد. آخرین مأموریت یک سرباز، نوشتن خاطراتش است و من الان روی پله آخر این مأموریت ایستادم. من برای این مأموریت هم آموزش دیدم و کلاس‌های آموزشی را سپری کردم. من برای هر خاطره بیان شده در این کتاب، مستندات بسیار قوی دارم و از سال ۹۲ تا ۹۴ فقط دنبال جمع‌آوری مستندات بودم و حالا بیش از ۷۵۰ نامه و هزاران قطعه عکس دارم. من فکر می‌کردم این نوشتن‌ها خیلی کار آسانی است اما سخت بود. نقاط خیلی خوب و قوی داشت، گاهی نقاط ناراحت‌کننده و متأثر کننده داشت.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان