شما اینجا هستید
اقتصاد و بازار » رکود صنعت و مشکلات کارگری چالش جدی استان قزوین است

عباس نیکویه در گفت‌وگو با خبرنگار زردیس با بررسی چالش‌های پیش روی استاندار آینده قزوین اظهار کرد: باید به این نکته توجه داشت که کار برای استانداران همه استان‌های کشور در دوره جدید دشواری‌ها و چالش‌های جدی خواهد داشت.

این فعال سیاسی ادامه داد: مشکلات کشوری و ملی خاصی وجود دارد که استاندار قزوین و سایرین باید خود را آماده رویارویی و حل آن کنند. مشکلاتی نظیر کمبود و محدودیت منابع مالی، وضعیت خاص اقتصاد کشور و حالتی از فقر که در سراسر جامعه ایجاد شده و وجود دارد و موجب شده سبد خانواده‌ها کوچک شود، مشکلات و موانع سرمایه گذاری در کشور و موانع و محدودیت‌ها در تولید که همه کشور با آن دست به گریبان هستند از جمله چالش‌های پیش روی استاندار جدید است.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان به کمک به رشد و توسعه با شعار سال گفت: شعار رفع موانع تولید که امسال رهبر انقلاب به آن اشاره کردند هم به همین موضوع اشاره دارد و استاندار آینده باید تلاش کند واحدهای تولیدی با تمام توان در چرخه اقتصاد فعالیت کنند.

نیکویه مطرح کرد: در سال‌های اخیر اعتماد عمومی به حکومت آسیب دیده است و این بی اعتمادی به یک معضل واقعی برای تمام افرادی که قرار است مدیریت بخشی را به عهده بگیرند بدل شده، این امر یک واقعیت است که پوشاندن آن دردی را دوا نمی‌کند، مقصر آن هم مورد بحث نیست و فقط با یک عملکرد اثربخش می‌شود آن را درمان کرد.

فرماندار پیشین قزوین تصریح کرد: چالش دیگر در سطح ملی مسئله فساد است. فساد اداری، دلزدگی عمومی به همراه دارد، شعار اصلی دولت آقای رئیسی مبارزه با فساد است و امیدواریم به زودی با این مسئله به صورت جدی برخورد شود چرا که اقداماتی از این دست اعتماد عمومی را بازمی گرداند.

وی با بررسی مشکلات استان قزوین بیان کرد: رکود صنعت و مشکلات کارگری چالش جدی استان قزوین است، امروز در شهرک‌های صنعتی استان یک سکوت مرگبار حکمفرما است و این امر یک چالش جدی است که باید مدیر جدید استان به صورت جدی فکری برای آن داشته باشد.

عضو شورای شهر قزوین در ادوار گذشته ادامه داد: بی سامانی، بی سیاستی و عدم هماهنگی وزارت جهادکشاورزی بر روی کشاورزی استان قزوین هم سایه افکنده است، استان قزوین یک استان کشاورزی محور است که از عدم وجود برنامه‌های دقیق در کشت و نداشتن الگوی کشت صحیح با توجه به بی آبی‌های سال‌های گذشته و آینده آسیب‌های جدی دیده است و این موصوع هم اکنون به یک چالش برای استان بدل شده، هم اکنون چاه‌های آب غیر مجاز در استان فعالیت دارند که بر بار مشکلات افزوده‌اند و لازم است در آینده جهاد کشاورزی و مدیریت آتی دقیق و سنگین کار کند.

نیکویه عنوان کرد: متأسفانه شواهد نشان می‌دهد در استان قزوین یک عدم نظارت گسترده از مقامات بالادست، از استاندار تا فرماندار و … در جریان است در حالی که این مسئولین همواره باید در حال اصلاح وضع و جلوگیری از هر نوع فسادی می‌بودند، متأسفانه شورای ادای استان که باید یکی از بخش‌های پویا باشد به محلی برای سخنرانی یک طرفه بدل شده که خروجی قابل‌توجهی هم ندارد و درواقع یک رکود و سکونی هم در این ماجرا در جریان است.

وی با اشاره به زمین خواری هفت سنگان گفت: موضوع هفت سنگان نشان داد یک همکاری و هماهنگی همه جانبه در تمام دستگاه‌ها و افراد مربوط به پرونده اتفاق افتاده بود که اگر نظارتی قوی وجود داشت هرگز این مسئله رقم نمی‌خورد، زمین خواری نیز یک چالش جدی است و قزوین به استانداری مسلط و شفاف نیاز دارد.

معاون سیاسی اسبق استانداری قزوین گفت: استاندار قزوین با کار صادقانه فعال و پویا و نیز اثربخش می‌تواند وضع استان را بهبود ببخشد و اعتماد عمومی را هم جلب کند. امروز فساد اداری از جمله رشوه و… مردم را ناراحت کرده که علاج آن تنها کار صادقانه است.

این فعال سیاسی مهاجرت در استان و خالی شدن روستاها از سکنه را از آسیب‌های جدی دیگر برشمرد و افزود: مردم با تصور بهبود کیفیت زندگی در شهرها به شهرها مهاجرت می‌کنند و این عمل موجب رشد حاشیه‌نشینی شده است، شاهد این مدعا رشد جمعیت در شهرک‌های اقماری است درحالی‌که کهن شهرها چنین جمعیتی ندارند.

نیکویه ادامه داد: یک پژوهش آماری و جامعه‌شناسانه در شهرهای اطراف قزوین نظیر اقبالیه و محمودآباد نمونه نشان می‌دهد تا چه میزان فرهنگ‌ها و قومیت‌های متنوعی در این شهرها ساکن شده است و چه نوع آدابی در آن جریان دارد، دقت در این موضوعات لازمه مدیریت استان در آینده است.

وی در ادامه این گفت‌وگو با بیان این نکته که در استان قزوین فرصت‌های بی‌مانندی نیز وجود دارد گفت: استان قزوین مهد تربیت انسان‌های بزرگ است، شهید رجایی‌ها از دامن این مهد بیرون آمده و به کشور خدمت کرده‌اند، نیروهای انسانی توانمند قزوین یکی از موضوعاتی است که می‌تواند به استان کمک کنند.

این کارشناس سیاسی اضافه کرد: نزدیکی به پایتخت درواقع از موقعیت‌های خاصی است که استان قزوین برای رشد و پیشرفت می‌تواند از آن بهره ببرد.

نیکویه خاطرنشان کرد: استان قزوین سرمایه‌ها و استعدادهای گردشگری قابل‌توجهی دارد که مغفول مانده و می‌تواند با یک نگاه جامعه مرکز و موضوعی برای جذب سرمایه برای استان باشد.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان