شما اینجا هستید
آموزش های وبمستر ها » DNS Cluster چیست؟ بررسی ساختار و مزایای آن

DNS مخفف (domain name system) یا سیستم نام دامنه است. DNS نام دامنه را به آدرسهای IP تبدیل می کند. از آنجا که نام دامنه به صورت حروفی است، قاعدتا به خاطر سپردن آنها توسط کاربران آسان تر می باشد. اینترنت بر اساس آدرس های IP کار می کند. بنابراین وقتی برای مشاهده سایت، آدرس دامنه را در مرورگر وارد می کنید، یک سرویس DNS باید نام دامنه وارد شده را به آدرس IP مربوطه ترجمه کند. به عنوان مثال ، اگر دامنه www.example.com را در مرورگر خود جستجو کنید، DNS سرورها دامنه وارد شده شما را دریافت و آدرس آی پی آن دامنه را جهت اتصال به سرور ارسال می کنند. حال اگر آن سرور DNS مشخصات آی پی دامنه وارد شده شما را نداشته باشد سرور دیگری بررسی می شود و این فرایند تا آن جا ادامه می یابد که آدرس آی پی مربوط به آن دامنه پیدا شود و اگر آدرسی یافت نشد در نتیجه هیچ سایتی برای شما لود نخواهد شد. دی ان اس سرورها مدام در حال بروزرسانی هستند و اگر مشخصات آی پی یک آدرس در دی ان اس سرور شماره یک وجود نداشته باشد و آن آدرس توسط دی ان اس سرور شماره دو به آی پی ترجمه شود به مرور زمان دی ان اس سرور شماره یک هم آی پی را در دیتابیس خود اضافه می کند تا برای درخواست های بعدی، سرعت پاسخ دهی سریعتر شود.

DNS CLUSTER

در این روش اطلاعات دی ان اس توسط چندین سرور با هم اشتراک گذاری می شود. در واقع چندین سرور فیزیکی وجود دارد که نام دامنه را به آدرس آی پی تبدیل می کنند. استفاده از DNS CLUSTER باعث می شود در صورت وجود هرگونه مشکل برای یکی از سرورها، سرور دیگر وظیفه تبدیل نام دامنه به آی پی را بر عهده می گیرد.

مزایای DNS cluster

1- همانطور که در توضیحات بالا ذکر شد قطعی در این نوع سیستم وجود ندارد و به 0% رسیده است. اگر سرور شماره یک به دلایلی چون قطعی برق، مشکل سخت افزار، مشکل شبکه و … خارج از دسترس باشد، سرور شماره دو وظیفه تبدیل نام دامنه به آی پی را بر عهده می گیرد.

2- به دلیل استفاده از چندین سرور فیزیکی برای DNS CLUSTER، قطعا سرعت پاسخ دهی هم افزایش می یابد چرا که درخواست ها به نزدیکترین دی ان اس سرور ارسال می شود.

3- اگر شما از سرورهای دی ان اس معمولی استفاده کنید و یک ایمیل تحت دامنه شما برایتان ارسال شود و سرور نیز دچار مشکل شده باشد آن ایمیل برگشت می خورد و ارسال کننده ایمیل پیام عدم وجود آدرس ایمیل را مشاهده خواهد کرد حال اگر از DNS CLUSTER استفاده شود در صورت قطعی سرور، ایمیل در صف باقی می ماند و زمانی که مشکل سرور رفع شد، آن ایمیل را دریافت خواهید کرد.

4- در DNS CLUSTER شما می توانید از دی ان اس های عمومی برای همه سرورهای خود استفاده کنید و نیاز نیست هر سرور دی ان اس اختصاصی مربوط به خودش را داشته باشد.

ساختار CLUSTER

 1- از لینک مستقیم استفاده کنید

برای بهبود عملکرد سرورهای دی ان اس، وب سرور را به صورت مستقیم به دی ان اس سرور متصل کنید. در این حالت webserver.example.com اطلاعات دی ان اس را مستقیما برای ns1.example.com و ns2.example.com ارسال می کند.

2- از دی ان اس سرور اصلی به عنوان واسط استفاده کنید

در این حالت دی ان اس سرور اصلی بین وب سرور و دی ان اس سرور ثانویه قرار میگیرد. برای انجام این تنظیمات، webserver.example.com (وب سرور) را به گونه ای تنظیم کنید که  ابتدا به سمت دی ان اس سرور اصلی (ns1) برود سپس دی ان اس سرور اصلی را هم به گونه ای تنظیم نمایید که داده ها را با دی ان اس سرور ثانویه (ns2) همگام سازی کند.

3- از چندین دی ان اس سرور واسط استفاده کنید

دی ان اس سرورهای واسط از چندین مرحله ارتباط بین وب سرور و دی ان اس سرورها استفاده می کنند. به عنوان مثال برای ارتباط بین وب سرور web1.example.com با ns2.example.com، اطلاعات بین دو سرور واسط عبور می کند که باعث افزایش بار روی این سرورها می شود.

نیازمندی های فعالسازی DNS CLUSTER

حداقل نیازمندی ها برای فعالسازی DNS CLUSTER در زیر درج شده است:

  1. شما نیاز به حداقل دو سرور دارید.
  2. دست کم یک سرور با نصب  cPanel و WHM نیاز می باشد. DNS cluster شامل چندین سرور cPanel DNSONLY and و سرورهای cPanel & WHM نیز می باشد.
  3. تمام سرویس های موجود در DNS CLUSTER می بایست دارای cPanel & WHM یا cPanel DNSONLY نسخه ۱۱ یا بالاتر باشند.
  4. کلیه دستگاههای پیکربندی شده با PowerDNS باید DNSSEC غیرفعال باشند.

در نتیجه اینکه استفاده از DNS CLUSTER برای افزایش سرعت پاسخ دهی و همچنین افزایش آپتایم سایت شما پیشنهاد می شود.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان