شما اینجا هستید
مدرسه ، حوزه و دانشگاه » گلایه اهالی «واشان» از فروش مدرسه روستا

خبرگزاری زردیس؛ گروه استان‌ها: به دنبال انتشار آگهی مربوط به مزایده ساختمان آموزشگاه روستای واشان بیرجند اهالی این روستا نسبت به این موضوع گلایه مند شده و خواستار لغو این مزایده از سوی مسئولان استانداری و آموزش و پرورش خراسان جنوبی شدند.

محمد هادی ذاکری دهیار روستای واشان در این خصوص به خبرنگار زردیس اظهار کرد: روز شنبه ۲۳ بهمن ماه به مسئول حقوقی آموزش و پرورش مراجعه و خواستار لغو این مزایده شدیم که وی در پاسخ به ما گفت: «بر اساس تکلیفی که اقتصاد و دارایی بر عهده ما گذاشته است ما موظف به انتشار آگهی مزایده مربوط به فروش ساختمان آموزشگاه روستای واشان در سامانه و در مطبوعات شدیم و لغو این مزایده را باید از طریق استانداری و اقتصاد و دارایی پیگیری کنید».

مهاجرت و ترک تحصیل اجباری

روحانی این روستا هم با بیان اینکه در واشان حدود ۱۲۵ خانوار با حدود ۵۵۰ نفر سکونت دارند، اظهار کرد: به دلیل اینکه تعداد دانش آموزان آموزشگاه متوسطه اول این روستا ۲۶ دانش‌آموز بود و از نرم مورد نظر آموزش و پرورش سه یا چهار نفر کمتر بود از سال ۹۶ تعطیل شد.

به گفته حجت الاسلام ابراهیم عباسی با وجود پی گیری های بسیار از سوی اهالی روستا همچنان این آموزشگاه تعطیل می‌باشد لذا تعدادی از اهالی روستا که وضع مالی مناسبی داشتند برای ادامه تحصیل فرزندان خود به شهر بیرجند مهاجرت کردند و دانش آموزان دختر تعدادی از خانواده‌های که وضعیت مالی مناسبی نداشتند، مجبور به ترک تحصیل شدند.

وی اضافه کرد: بعضی از دانش آموزان پسر این روستا در مدرسه متوسطه اول گازار و دختران در مدرسه دخترانه مهمویی مشغول تحصیل می‌باشند که امکان برگشت آنها به روستا با توجه به ادامه تحصیل آنها وجود ندارد و قبل از تعطیلی در آموزشگاه مورد نظر حدود ۱۸ پسر و ۱۷ دختر به شکل مختلط تحصیل می‌کردند.

وی تصریح کرد: ساختمان این آموزشگاه با اهدای زمین از سوی اهالی روستا و احداث آن توسط «ابطحی» فردی خیر به نیت مادرش در سال ۱۳۸۱ انجام شد که بعد از بهره برداری از آن سند این ملک به نام آموزش و پرورش زده شد و اکنون مسئولان آموزش و پرورش قصد فروش این ملک را دارند.

روحانی روستا ادامه داد: همه اهالی این روستای فرهنگی مخالف انجام این کار می‌باشند و خواستار لغو فروش ساختمان این آموزشگاه از طریق مزایده هستند و توقع دریافت پاسخ قاطع مسئولان استان در این زمینه هستیم.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار زردیس اظهار کرد: ساعت ۷ و۳۰ دقیقه صبح دوشنبه با حضور در روستای واشان از ساختمان‌های دو آموزشگاه ابتدایی و متوسطه اول این روستا بازدید کردم و با مشاهده اینکه ساختمان دبستان این روستا که فعال است به مراتب فرسوده‌تر از ساختمان آموزشگاه دیگر است، تصمیم دیگری در این خصوص گرفتیم.

جابجایی ساختمان دو آموزشگاه

محمد علی واقعی با بیان اینکه در نهایت تصمیم بر این شد که ساختمان‌های این دو آموزشگاه با توجه به تعطیلی متوسطه اول با هم جا به جا شوند، ادامه داد: امروز از دفتر فنی استانداری با من تماس گرفتند و یادآور شدند که تعدادی از اهالی روستای واشان برای مخالفت با انتشار آگهی مزایده فروش ساختمان آموزشگاه این روستا به استانداری مراجعه کرده‌اند.

وی بیان کرد: من اعلام کردم که بر اساس گزارش تهیه شده در این خصوص و بر اساس تکلیفی که به ما شده بود آگهی فروش ساختمان آموزشگاه مورد از طریق مزایده در سامانه منتشر شد.

واقعی تصریح کرد: این ساختمان با توجه به تعطیلی آن در چند سال گذشته و اینکه سند آن به نام آموزش و پرورش است و بر این اساس از املاک دولت جمهوری اسلامی ایران می‌باشد هیچ منعی برای فروش آن وجود ندارد اما با گزارشی که برای ارائه به کمیته فروش املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان که آموزش و پرورش تنها یک عضو آن است، ارسال خواهیم کرد با تصمیم اعضای کمیته مورد نظر فروش ساختمان این آموزشگاه منتفی خواهد شد.

مردم روستای واشان همچنان چشم به تصمیم مسئولان دوخته اند تا وعده اعلام شده به آنها عملیاتی شود و از فروش آموزشگاه این روستا جلوگیری شود.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان