شما اینجا هستید
اقتصاد و بازار » پرداخت تسهیلات ۷ ساله به سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری کرمانشاه

جبار گوهری در گفتگو با خبرنگار زردیس اظهار کرد: توسعه گردشگری یکی از اصلی ترین اهداف میراث فرهنگی استان کرمانشاه بوده که نیازمند تبلیغات و فراهم آوردن زیرساخت است که در چند سال گذشته با وجود بیماری کرونا برنامه‌های میراث فرهنگی به سمت فراهم کردن زیرساخت‌ها برای ایجاد آمادگی لازم برای سفرهای گردشگری در آینده بوده است.

وی افزود: در راستای فراهم کردن زیرساخت گردشگری در استان کرمانشاه منابع و تسهیلات به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود که این تسهیلات در مناطق جاذب سفر و دارای قابلیت در نظر گرفته شده و پس از اهمیت سنجی و بررسی طرح از نظر فنی و اقتصادی با تفاهم‌نامه‌هایی که با چندین بانک در سراسر کشور امضا شده است، پرداخت می‌شود.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه تصریح کرد: تسهیلات در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاران به صورت هفت ساله بوده که ۲ سال اول استراحت و زمان ساخت و پنج سال بعدی برای بازپرداخت بوده و در مناطق برخوردار تسهیلات ۱۲ درصدی و در مناطق کمتر برخوردار ۱۰ درصدی است.

گوهری بیان کرد: تسهیلات هفت ساله که به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود برای تأسیسات گردشگری در قالب ۱۷ طرح بوده که شامل مجتمع گردشگری، هتل‌ها، مهمان پذیر، متل، محوطه‌ها، کمپینگ‌ها و سایر مواردی است که بر اساس متقاضی و ضوابط خاص خود به سرمایه‌گذارانی که مراجعه کرده‌اند یا از طریق سامانه درخواست خود را ثبت کرده‌اند پرداخت می‌شود.

وی عنوان کرد: بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان طرح وجود دارد که کمیته استانی به دستور استاندار کرمانشاه تشکیل و پروسه‌ها کوتاه شده و پرونده‌ها به صورت روزانه بررسی می‌شود و ۱.۵ برابر مبلغ در نظر گرفته شده به بانک‌ها پرونده معرفی شده که ممکن است تعدادی از پرونده‌ها واجد شرایط دریافت اعتبار از بانک نباشند و از متقاضیان جدید نیز استقبال می‌شود.

گوهری با اشاره به ایجاد اشتغال در حوزه میراث فرهنگی کرمانشاه، عنوان کرد: میزان اعتبار مورد نیاز برای ایجاد اشتغال در حوزه میراث فرهنگی حدود ۱۰۰ میلیون تومان است که این مبلغ حدود یک پنجم اعتبار مورد نیاز در دیگر حوزه‌ها است و باید از این ظرفیت در میراث فرهنگی استفاده شود.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۲ اتفاق ویژه در حوزه گردشگری در استان کرمانشاه رقم خورد که با همکاری شهرداری کرمانشاه و در راستای گردشگری غذا در استان کرمانشاه بوده است که این استان به عنوان شهر خلاق غذا در یونسکو ثبت جهانی شد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مهمی که در سال گذشته در کرمانشاه رقم خورد ثبت جهانی اورامانات از نظر منظر فرهنگی و طبیعی این منطقه بوده است.

گوهری با اشاره به تپه چغاگاوانه اسلام‌آبادغرب، افزود: این تپه قدمت تاریخی دارد و هر سال با توجه به تقاضای زیاد مردمی برای توجه به این تپه در شورای برنامه‌ریزی شهرستان مبلغی برای تعیین حریم در نظر گرفته نمی‌شود و اراده در شهرستان اسلام‌آباد برای رسیدگی به این تپه تاریخی نیست.

وی با اشاره به سد شیان در شهرستان اسلام‌آبادغرب، عنوان کرد: با توجه به اینکه از این سد برای تأمین آب شرب استفاده نمی‌شود می‌توان از آن برای ایجاد تفریحات آبی مثل جت اسکی استفاده کرد و برای احداث اقامتگاه نیز مبلغ ۶ تا هشت میلیارد تومان اختصاص داده شده اما متقاضی در بخش خصوصی وجود ندارد و در صورتی که متقاضی خصوصی درخواست بدهد، اداره میراث فرهنگی حاضر به همکاری است.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه گفت: برای بهره‌برداری از ابنیه میراث فرهنگی داخل محدوده شهر مانند حمام‌های قدیمی، کاروانسراها، گوردخمه‌ها و خانه‌های قدیمی اعلام می‌شود در تمام استان کرمانشاه اگر بنای ثبت ملی شده باشد با تقبل ۷۰ درصد هزینه مرمت توسط میراث فرهنگی برای بهره بردار و با قبول تغییر کاربری ابنیه تاریخی، میراث فرهنگی کرمانشاه همکاری می‌کند.

گوهری در خصوص مشکلات سراب نیلوفر، بیان کرد: مشکلات به وجود آمده در اثر واگذاری سراب نیلوفر به یک پیمانکار بوده است که دادگستری به این مسئله ورود کرده که در حال حاضر درخواست می‌شود دادگستری موضوع را به میراث فرهنگی سپرده تا با نظارت کامل بهره‌برداری لازم انجام شود.

وی با اشاره به تسهیلات مورد نیاز برای افراد نابینا در خصوص صنایع دستی، گفت: اگر فرد نابینایی از طریق بهزیستی تقاضای تسهیلات برای راه‌اندازی کسب و کار از طریق صنایع دستی را داشته باشد میراث فرهنگی اقدامات لازم را انجام داده و حتی اگر نیاز به آموزش باشد برای این افراد آموزش نیز انجام می‌شود.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان