شما اینجا هستید
اقتصاد و بازار » توزیع تخم نوغان بین نوغان داران گیلانی در ۱۱ مرکز آغازشد

به گزارش خبرنگار زردیس، عدیل سروی زرگر پیش از ظهر چهارشنبه در گفتگو با رسانه با اشاره به آغاز توزیع تخم نوغان در استان گیلان، اظهار کرد: توزیع جعبه‌های تخم نوغان از امروز در ۱۱ مرکز از صبح امروز آغاز شده است.

وی ادامه داد: مراکز پیش بینی شده برای توزیع تخم‌های نوغان در شهرستان‌های رشت، لاهیجان، آستانه اشرفیه، لنگرود، بندرانزلی، رشت، فومن، شفت و صومعه سرا است.

عدیل سروی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان توزیع شده است، گفت: بر اساس پیش بینی‌ها و با توجه به استقبال خوب نوغان داران در سال گذشته امسال ۱۶ هزار جعبه تخم نوغان توزیع می‌شود.

وی با اشاره به پیش بینی تولید ۵۹۰ تن پیله تر ابریشم برای امسال، ادامه داد: در سال گذشته قیمت توافقی خرید پیله تر ابریشم ۱۷۰ هزار تومان بود که پیش بینی می‌شود امسال این مبلغ به ۲۰۰ هزار تومان برسد.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری گیلان اضافه کرد: در سایر شهرستان‌های کشاورزان می‌توانند با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی شهرستان خود اقدام به خرید تخم نوغان کنند.

وی به قیمت خرید هر جعبه تخم نوغان اشاره و اضافه کرد: نوغانداران می‌توانند هر جعبه تخم نوغان را به ارزش ۱۵ هزار تومان خریداری کنند.

عدیل سروی افزود: از هر جعبه تخم نوغان ۳۷ کیلوگرم نوغان‌تر برداشت شده و از هر ۶ کیلوگرم پیله‌تر پس از فرآوری یک کیلوگرم نخ ابریشم خام به دست می‌آید.

وی اضافه کرد: در سال گذشته ۵۵۰ تن پیله تر ابریشم برداشت شد که ارزش ریالی این پیله‌ها ۳۴۰ میلیارد تومان بوده است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با اشاره به اینکه صنعت نوغانداری در ۳۱ استان فعال است، ادامه داد: گیلان قطب تولید پیله تر ابریشم بوده و خراسان رضوی در جایگاه بعدی قرار دارد.

وی افزود: ٩ هزار و ٩٢ خانوار در استان گیلان به پرورش کرم ابریشم مشغول هستند.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان