شما اینجا هستید
تاریخ » واگذاری دستکند تاریخی ترخوران تفرش به بخش خصوصی تعیین تکلیف شد

به گزارش خبرنگار زردیس، مریم کریم‌زاده صبح چهارشنبه در جلسه تعیین تکلیف نهایی و بررسی مشکلات و مسائل دستکند زیرزمینی تفرش، اظهار کرد: پرونده، تصاویر، پلان، نقشه، عکس، نقشه‌برداری محوطه، سه‌بعدی شهر زیرزمینی تفرش تکمیل و برای ثبت ملی به وزارتخانه ارسال شده است.

وی با اشاره به اینکه در این نشست تعیین تکلیف واگذاری دستکند تاریخی ترخوران تفرش به بخش خصوصی انجام شد، افزود: واگذاری این دستکند تاریخی به شهرداری به عنوان بخش خصوصی و بهره بردار به صورت قانونی انجام و مصوب شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تفرش اضافه کرد: ارزش و ویژگی خاص این مجموعه بکر و دست نخورده بودن آن است که با توجه به عظمت و معماری خاص آن قابلیت معرفی برای ثبت جهانی‌شدن را نیز دارد که پیگیری‌های آن در دستور کار است.

کریم زاده ادامه داد: در محوطه باستانی ترخوران تاکنون دو مرحله کاوش و باستان‌شناسی انجام شده و از فروردین سال جاری برای بازدید عموم بازگشایی شد.

وی با بیان اینکه محوطه باستانی زیرزمینی در زیر بافت امروزی شهر تفرش با بیش از ۱۰۰ هکتار وسعت یکی از وسیع‌ترین محوطه‌های زیرزمینی در ایران محسوب می‌شود تصریح کرد: این دستکند زیرزمینی با استناد به داده‌های باستان‌شناسی در دوره سلجوقی ساخته شده و تا دوره صفوی مورد استفاده قرار گرفته است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی تفرش با بیان اینکه مجموعه دستکند زیرزمینی ترخوران تفرش در سال ۹۶ کشف و در همان زمان برنامه پاک‌سازی و شناسایی آن انجام شد، افزود: معماری این مجموعه عظیم تنها بخشی کوچکی از این شهر زیرزمینی بوده که بسیار عظیم است.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان