شما اینجا هستید
بین الملل » اعلام مخالفت صریح مصر با نقض حاکمیت دمشق

به گزارش خبرگزاری زردیس به نقل از رویترز، «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر در دیدار با «کلاوس یوهانیس»، رئیس‌جمهور رومانی با هرگونه تلاش برای تحمیل یک واقعیت تازه در سوریه به شدت مخالفت کرد.

رئیس جمهوری مصر در کنفرانس مطبوعاتی با همتای رومانیایی خود گفت: ما در مورد بحران سوریه گفت‌وگو کردیم و در این دیدار مجدداً بر حمایت خود از تلاش‌های فرستاده سازمان ملل برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بر اساس بیانیه ژنو و شورای امنیت تأکید کردیم.

السیسی همچنین در این نشست خبری بر مخالفت خود با تلاش‌های برخی از طرف‌های منطقه‌ای برای تحمیل یک واقعیت تازه در سوریه، چه از طریق نقض حاکمیت این کشور و چه ایجاد تغییرات جمعیتی اجباری تأکید کرد.

در شرایطی که با توانمندی دولت سوریه برای گذار از دوران بحران بزرگ، روند تحولات مربوط به بازگشت دمشق به فضای بین المللی و افزایش تمایلات دولت‌ها برای برقراری مجدد روابط با دولت مشروع این کشور در حال سرعت یافتن است، گمانه زنی در مورد اینکه کدامیک از رهبران سیاسی جهان عرب گام‌های جدید را برای کنار زدن پرده‌های تمایل به دیدار با بشار اسد خواهد برداشت متوجه ژنرال السیسی رئیس جمهور مصر شده است.

در این رابطه روزنامه رأی الیوم چاپ لندن گزارش داد که پس از گفت‌وگوی تلفنی شاه اردن و ولی‌عهد ابوظبی با رئیس‌جمهور سوریه، دمشق و قاهره در حال زمینه‌سازی برای اولین گفت‌وگوی مستقیم رئیس‌جمهور مصر با همتای سوری او هستند.

این موضوع در شرایطی است که طی یکسال اخیر علاوه بر انجام سفرهای متعدد آشکر و پنهان هیئت‌های سیاسی و نظامی دو طرفه، پارلمان مصر در اقدامی مهم از دولت این کشور خواستار بازسازی روابط با دمشق شد و همچنین در مهرماه امسال برای نخستین بار پس از شروع بحران سوریه وزرای خارجه دو کشور در حاشیه نشست عمومی سالانه سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند. دیداری که هم از حیث نمادین بودن و هم از جهت موضوعات گفتگو برای نشان دادن شروع فصل جدید روابط میان دو متحد دیرین در جهان عرب حائز اهمیت بود.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان