شما اینجا هستید
اقتصاد و بازار » صادرات ۱.۸ میلیون تنی از مرزهای آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار زردیس، ارسلان شکری عصر دوشنبه در آئین بزرگداشت سالروز هفته حمل و نقل در استان با اشاره به صادرات ۱.۸ میلیون تنی از مرزهای استان افزود: این میزان ۲۶ درصد از کل صادرات مرزی کشور است و در عین حال واردات زمینی استان نیز با ۱.۲ میلیون تن ۶۸ درصد واردات مرزی کشور را به خود اختصاص داده که از طریق ۵ پایانه مرزی استان انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: توسعه شبکه راه‌ها به عنوان زیرساختهای حمل و نقلی باعث توسعه این حوزه و به تبع آن موجب تحرک و رونق سایر مؤلفه‌های توسعه یک کشور و منطقه خواهد شد.

شکری اظهار کرد: استان آذربایجان غربی با وجود ۱۲ هزار کیلومتر راه به عنوان یکی از استان‌های مهم کشور نقش اساسی در بخش حمل و نقل دارا بوده و از حیث معابر بین شهری رتبه دهم و از لحاظ ایمنی راه‌های بین شهری رتبه یازدهم کشور را در اختیار دارد.

وی افزود: ۱۴۹ شرکت حمل و نقل داخلی و ۳۴ شرکت حمل و نقل بین المللی و بالغ بر ۱۳۰ شرکت مسافری داخلی در استان فعالیت دارند و ۳۱ هزار راننده بخش حمل و نقل باری و ۴ هزار راننده بخش حمل و نقل مسافری استان دارای کارت هوشمند هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی گفت: ۶۸ هزار نفر افراد تحت تکفل رانندگان بخش حمل و نقل باری و ۱۱ هزار نفر نیز افراد تحت تکفل رانندگان بخش حمل و نقل مسافر در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه ۲۷ هزار کامیون دارای کارت هوشمند و ۲۶۰۰ اتوبوس، مینی بوس و سواری کارت هوشمند در استان آذربایجان غربی وجود دارد، حمل سالیانه بار در استان را بطور متوسط ۱۲ میلیون تن ذکر کرد و گفت: تقریباً ۲۵ درصد از این مقدار مربوط به حمل سیمان است.

شکری با اشاره به فرسودگی ناوگان در بخش باری، مسافری، پکیج‌های راهداری و نیاز به نوسازی و بهسازی آنها با سرعت بیشتر، چاره اندیشی برای ارائه کارت هوشمند برای رانندگان با سواد کمتر و چاره اندیشی در مورد ایجاد شرایط بهتر برای دریافت لاستیک و قطعات را به عنوان بخشی از چالش‌های بخش حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی دانست.

سیدسلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش نوسازی ناوگان حمل و نقل کالا و مسافر را حائز اهمیت دانست و افزود: باید از تمام ظرفیت‌ها برای نوسازی این ناوگان استفاده کرد چرا که نوسازی ناوگان حمل و نقل کالا و مسافر نقش اساسی در کاهش تصادفات جاده‌ای و نیز جلوگیری از آلودگی هوا و محیط زیست دارد.

مدیر کل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در این مراسم گفت: آذربایجان غربی با وجود مرزهای پنجگانه جاده‌های گسترده و مناسبات اقتصادی با کشورهای همسایه و نیز وجود کریدورهای مهم که از این استان می‌گذرد، نقش مهمی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای دارد.

باقر جوان ادامه داد: توسعه حمل و نقل علاوه بر توسعه اقتصادی، نقش بی بدیلی در توسعه امنیت ملی دارد چرا که کشورهای همسایه با توسعه حمل و نقل و زیرساخت‌های آن مسیرهای دسترسی خود را از میان گذرگاه‌های کشور ما انتخاب کرده و درنتیجه مناسبات سیاسی، امنیتی و اقتصادی متقابل رشد می‌کند.

مدیر کل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: سال جاری، سال خوبی از جهت فعالیت حمل و نقلی در کشورمان بود چراکه تاکنون شاهد افزایش ۳۵ درصدی در مراودات و ترانزیت مرزی بوده ایم.

جوان با اشاره به خسارت‌هایی که در دوران بیماری کرونا متوجه بخش حمل و نقل جاده‌ای مسافر شد، افزود: تمام تلاش سازمان برای بازسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای بوده و در همین راستا اولویت استفاده از توان تولیدات بخش داخلی است که با حمایت دولت و دستگاه‌های ذیربط بتوان از ظرفیت آن برای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای بهره برد.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان